Wednesday, July 31, 2013

SEKOLAH RENDAH saya !

Like always.
This morning i was doing my job to send my pretty SPM sis to the bus stop.
*mood nak ckap BI bila talk pasal SPM.

Dalam perjalanan balik, terlintas dalam hati nak jenguk sekolah lama
(sekolah rendah)
Nice plan~


Here we are !





.
.
.
.
.
.
.




Sekolah Rendah Ugama Arab Al-Ittihadiah Tanjung Pagar.
(SRUA, ITP)

Yup, kat sekolah kampung ini la saya dapat  pengalaman kedua sebagai pelajar.



Walaupun ia hanya sekolah kampung yang rata rata orang tak kenal..
tapi ke semua ke 7-7 beradik semua lepak kat sini time sekolah rendah.
Sebab ?
Kami pun tak tahu..

Rata rata dari kami , sekolah kat sini sampai menengah 
*sebab sekolah ni campur menengah rendah,
 sebab tu pengaruh kanak kanak darjah 6 tak kukuh sangat.
sebab atas depa tu masih ada senior.
redha je laa.

Tapi saya hanya sampai darjah 6.
sebab lepas tu berpindah ke MTS <3

Walaupun hanya 6 tahun kat sini..
macam macam yang di lalui.

Waktu darjah 1 & 2 , ada seorang abang yang sangat sangat saya admire!
*walaupun abang sendiri ada kat sini*
Rasanya dia form 4@5 waktu tu.
Tiap tiap pagi bila sampai kat sekolah..
Saya akan cari dia merata rata dekat kawasan sekolah.
Sebab nak bersalam.
Dengan harapan, semoga berkat hari yang akan saya lalui~
HAHA

Bila dah masuk darjah 3,4 pengaruh kami adik beradik agak kuat.
Sebab abah jadi pengerusi PIBG.
:P
*Mungkin dah lama, tapi waktu ni baru saya (ter)perasan. 
Sebab selalunya cikgu cikgu akan cari abang @ kakak saya untuk kirimkan surat kepada abah.
Tapi bila dah besar sikit, kepercayaan cikgu kat saya dah bertambah.

"Siapa anak Hj. Ashari , pengerusi PIBG sekolah dalam kelas ni ?"

"Saya"

"Okey, surat ni nanti bagi kat abah yerrrr"

ummmm.

Semua mata memandang.

HAHA
sebagai budak budak yang agak pasif, tak salah untuk saya merasa bangga sengsorang.

dan bila ada majlis kecemerlangan..
abah akan jadi pemberi hadiah.
*nama pun pengerusi PIBG*

dalam ramai ramai penerima hadiah,
kami adik beradik jer yang akan peluk cium abah sebelum ambik hadiah.

(nasib baik time ni selalu dapat no atas atas)


Tapi bila dah sedikit dewasa, darjah 5,6 

Mula laaa fikiran ni nak membesar, tak cukup fizikal
mental pun turut membesar.

Saya suka join kelab nashid sekolah.
*walaupu suara tak berapa best*
bilamana Majlis Daerah buat program, kami akan di jemput..
mengalunkan suara katak kami yang comel ni,
di depan rrrraaaaaaamai orang..

Terima je laaahh..

pengakhiran darjah 5..
=overspirit=

Saya keluar masuk bilik guru nak mintak cikgu buatkan extra class sepanjang cuti akhir tahun.

"Saya UPSR tahun depan ni cikgu! Tolong faham!"



tak pernah wujud extra class untuk student syear 5.
terpaksa laaa cikgu datang mengajar.
Mana tak nya, penekanan untuk student UPSR ,
sepatutnya waktu darjah 6 depa akan start.

Bila dah masuk darjah 6..
ada student baru masuk, join kelas kami..

haaa~
proses perkenalan yang tak dijangka bermula..

"Awak, ada orang kata awak mintak nombor fon saya.
 Nah.."


*sambut

Amboihh kau?
Sejak bila saya jadi gatal semacam ?

But its okey..
no one will stop this friendship and i also dont want !



(yeayyy, pakwe baru!)


disebabkan mak ayah dia tinggal kat KL
dan dia tinggal kat sini dengan datuk nenek
so,
bila kami ada extra classes..
dia akan balik rumah ( datuk dia ) sekejap..
untuk tukar baju, solat, makan, rehat*
*sebab terlampau dekat*
walaupun tahu gap sebelum kelas tambahan hanya 1 jam.

Dan saya tak balik sebab rumah jauh..
nak makan leteran ummi boleh laa kalau nak balik jugak..
dan

bila dia datang balik ke sekolah..
macam macam benda saya dapat.

Air horlick, Nasi bungkus~

hehe **muka miang


Pernah jugak terjadi,
(budak laki kelas sebelah)
budak ni,
jarang budak perempuan nak tegur dia,
sebab dia malu-malu tambah ngan sifat gengster
*nak jadi gengster tapi malu*

dia bawak buah pelik ke sekolah..
*tak silap nama dia buah KAYU*
and share dengan kawan2 dia..

dan
di sebabkan mulut saya sangat banyak time tu

"Ehh..nak jugakk !"

dia terkejut*

"errr, esok nanti aku bawakkan"

ha?*
"..ok"


Keesokannya..
punya lah banyakkk buah tu saya dapat..

berparty buah kejap kami budak budak perempuan.
(selama ni tengok budak laki je yg melahap)

dan lepas kejadian tu..

"Mardhiah, Fai*al kirim salam"

" ha? Waalaikumuassalam..kirim salam dia balik "

again.

again.

and again.

HAHA





Alhamdulillah..
Darjah 6 saya sangat owsem :D
walaupun tak berapa nak owsem

( sebab tak jadi yang paling senior untuk buli adikadik, 
tapi mandat tu tetap ada )

Akhirnya exam UPSR

 dan

result diumumkan..

Memang menjadi kebiasaan..
ummi abah tak pernah datang kat sekolah untuk ambik result kami sebab busy..

so, saya ambik sorang-sorang je.
Tak nangis, walaupun ada rasa nak nangis sebab tengok parents orang lain semua datang.
*abah ummi, sila take note. huhu*

Nama first , tak lain tak bukannn..nama saya :)
**time ni memang menjadi student harapan sekolah**

Alhamdulillah..
5A dalam genggaman, yeay!



dan pakwe datang..

" awak..nak tengok result "

dan

kami berbeza.

walaupun tiap-tiap kali kuiz math saya memang akan berperang dengan dia.

yup.
tahap masing-masing.

Alhamdulillah ala kullu hal


Awal (umur) form 1..
*sekolah ni bukak awal*
 saya berkesempatan ke sana lagi..jumpa kawan kawan..
sambil sambil bagi info yang akan transfer ke skolah lain.
*bangga kejap jadi buah mulut ramai orang*

cikgu cikgu berkeras tak nak bagi.
tapi nak buat macammana
impian dan harapan kita berbeza~



akhirnya, tamat cerita sebagai student ITP.

lepas lepas tu, pakwe pun pindah sekolah jugak..

sedih saya takde rasanya.



pahit, manis, hitamlegam, putihmelepak, tawar, masin,..
semua saya bawak bersama ke Maahad Tahfiz Sains.

#rindu kawan kawan lama :')
#rindu pakwe setahun jugakk.



















No comments:

Post a Comment