Thursday, February 23, 2012

Anak UmmiAbah

Semua orang inginkan yang terbaik.,
nak jadi yang terbaik.,
nak dapat yang baik2.,
dengan harapan semua impian terlaksana.,
namun.,

tak ramai yang tahu..
yang..
 semua tu.,
datang dari Allah.,
tak ramai yang minta izin dengan Allah untuk mendapatkannya.,

sebelum WB baru ni we're facing on exam.,
(( MID TERM EXAM ))
semua dah selesai.,
WINTER BREAK pun dah selesai.,

sebelum EXAM.,
Allah izinkan kami untuk 'comfort'kan diri dengan seminggu STUDY WEEK.,
Alhamdulillah.,
dapat jgak tenangkan fikiran sebelum melangkah ke EXAM HALL.,
hurm.,~
betul ke masa yang diisi adalah TERBAIK ?
Allah bagi kesihatan yang baik.,
Allah bagi masa yang panjang.,

Dari Ibnu Abbas RA dari Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : “Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah WAKTU SIHAT dan MASA LAPANG“. (Riwayat Bukhari).
pengisian masa tu.,
hanya STUDY.,
bila malas.,
teringat kat ummi abah.,
lepas siap sedih2.,
semangat balik.,

STUDY.,

STUDY.,

STUDY.,

S

T

U

D

Y

.
.
.
.
.
.
SemOga Allah pandang usaha ini., :)

Alhamdulillah DR. ASYRAF (Lactrer dari uni Cairo) nak buat kelas.,
masa agak pack hinggalah hari facing with exam hampir tiba.,
nak lekat kat umah pun x boleh sngat.,

Allah memng faham jiwa hambaNya yang ni., :)

_xkan study bnyak kalau lekat kat rumah_ :P

Baiknya Allah.,
tuan kepada diri hamba yang hina, & lemah ini.,

Sebelum masuk exam.,
perkara wajib buat.,
send msg kat abah.,
insan pembakar semangat.,
abah selalu kata.,
"kalau kita usaha @ buat kerja tu sampai rase PUAS HATI.,x de benda nak dirisaukan dah.,terus kan langkah kita.,"
InsyaAllah.,~

...................................................................................................................................

Saya tahu.,
abah dulu sngat semangat waktu belajar..
walaupun berdepan dengan kesempitan hidup.,
semngat abah x luntur.,
biar pun kurang dari orang lain.,
x de baju sekolah baru nak pakai.,
alat2 tulis yang lama.,

-- > pensil yang dah tumpul.,
abah tajamkan.,
hingga sampai satu masa.,
pensil tu dah jadi pendek..
sampai dah tak boleh nak pegang.,
tapi karbon dia masih ada.,
abah akan sambung dengan buluh lain.,
:'(

betapa semangatnya Encik. Md. Ashari masa kecil..

sekarang hidup anak2 abah senang lenang.,
apa saja yang diinginkan.,
mudah je dapat.,
hatta benda yang TAK JADI KEINGINAN langsung pun dapat.,
apatah lagi yang  UNNEEDED.,

"Abah nak anak2 abah dapat lebih dari abah.,"-Master
xkan kata2 ni lenyap dari hati ini.,
akan sentiasa berngiang2.,
pada 24 Ramadhan.,
2tahun lepas.,

untuk semua anak2 abah.,
dalam hati abah.,
abah nak anak2 abah dapat yang terbaik selalu.,

masih segar lagi.,
Waktu saya baru lepas dpat result UPSR.,
abah nak hantar kat MAAHAD TAHFIZ.,
suruh tinggal kat asrama.,

waktu kecik2.,
ummi kata.,
anak2 perempuan ummi x boleh tinggal kat asrama.,
nanti ummi susah tak ada kami., :)
tapi saya sorang je yg tiba2 lari dari kata2 ummi itu.,
mula2 semangat.,
sebab abah & ummi nak dia jadi orang hebat2.,
waktu cuti kali pertama.,
saya masuk bilik & menangis.,
dalam fikiran.,
"abah ummi x sayang kat aku ke haa.. ??"
he3.,

tambah2 lagi.,
waktu mula2 sampai kat umah .,
x de sape bantu angkat beg2 baju.,
he3., ;P
16x ganda sedihnya.,

waktu saya nangis.,abah taip kan saya satu kertas.,abah laminatekan.,
kasi kemas..
kata2 semangat.,

header dia tertulis.,
"UNTUK YAH., hanya orang yang berani sahaja akan mendapat kejayaan dunia dan akhirat.,"

- in all and every corner of the glob.,only the fittest survive., ~till the end.,.

waktu ni saya tengah nanis.,
tapi abah x marah.,
(walaupun abah sebenarnya tak suka anak2 abah nangis.,manja! :P)
abah ambil balik kertas tu.,
satu2 abah baca.,
abah hurai satu2.,
air mata makin kuat mengalir.,
SEDIHnya yang teramat.,
pemberian Allah kepada saya.,
seorang insan yang bergelar AYAH dalam hidup.,
sngat berharga.,
abah kata.,
"abah,satu juzu; pun x pernah habis nak hafal.,
abah dah x de masa nak hafal quran.,
sebab tu yah kena semngat.,"

waktu belajar di MTS (Maahad Tahfiz Sains).,
petang2 selalu jgak ganggu abah.,
telefon.,

(zaman kecik2)
ummi selalu pesan.,
"benda negatif" jgn story kat abah.,
abah x suka dengar.,
tapi saya suka.,.~
:D
saya kata.,
- saya slalu tidur dlam kelas time cikgu ngajar.,
- x sempat nak makan.,
- orng ramai kat kantin.,
he3.,
hal yang remeh temeh macam ni.,
benda tu lah yang jadi topik.,
abah bagi nasihat.,
kalau orang yang tak boleh terima .,
memang x boleh terima.,
tapi saya suka.,
setiap kali saya cuti & balik rumh.,
abah mesti akan tnya.,
"tidur lagi x time cg tengah ngajar ?"
"TIDUR..~"
hu3.,~

sebelum masuk asrama balik.,
peluk cium ummi abah adalah terpenting!
kalau tak.,
merana seminggu di asrama.,:P

sampai lah 5 tahun.,kekal di MTS.,
& Allah izinkan saya habiskan hafalan AL-QURAN.,
beribu2 rintangan.,
beratus2 masalah.,
bepuluh2 duri.,
lepas SPM selesai.,

hidup sebagai "anak tunggal" ummi abah bermula.,
sbb saya je yang ade kat rumah.,
(tengahri je tapi.,~)
he3.,
sbb si kanak2 kecil tu dah balik sekolah lpas pkul 2ptng.,
mana2 je ummi abah pergi.,
saya mesti ikut !

lpas dpat result.,
pengisian UPU bermula.,
lepas LEMBAGA PENAPISAN (abah) mengizinkan.,
UPU disend.,~
Alhamdulillah.,

>> USIM,Tamhidi Sains & Teknologi..

way untuk capai cita2 semakin hampir.,
ummi abah happy sngat.,
waktu nak gi hantar saya kat Negeri Sembilan.,
abah pesan "betul kan niat.,semuanya kerana Allah.,"

InsyaAllah.,
semunya kerana Mu Ya Allah.,

selepas segala proses pendaftaran selesai.,
semua ahli keluarga pergi.,
Mardhiah Ashari dah mula kan hidup baru !

smpai satu ketika.,
abang ngah tnya "nnti lpas habis asasi nak ambil ape? "
"gulp! no comment~"

KENAPA haaaa???
 saya pun x tahu.,
matlamat dah x jelas waktu ni.,
impian kabur~
rase mcam impian yang nak di capai tu.,
bukan kat sini.,

akhirnya.,
lepas cuti hari raya 2011,.satu keputusan yang tak mendapat persutujuan mana2 pihak saya buat.,
ummi pernah jgak kata..

"anak2 perempuan ummi x yah pergi oversea lah.,
susah nnti..~"
(memandangkan semua abang2 saya belajar oversea)

waktu dalam perjalann balik ke KOLEJ KEDIAMAN USIM,kat Nilai.,
saya buat panggilan kepada seorang ustaz.,
(no dia saya mintak ngan kawan~)
bertanya kan tentang MESIR.,
Ustaz tu tnya.,
"awk nak belajar kat MESIR ke?"
_ntah laa..~_
"ye ustaz.,~"

"ok2.,xpe2.,nnti ustaz urus.,
bagi no. tel ayah awk.,"

hurm! betul ke ni??

waktu dalam bas.,
saya telefon abah.,
(( abah terkejut ke haa..??? ))
saya pun x tahu.,
abah terima je.,
tapi.,mungkin peluang agak tipis.,
tapi saya berani ambil risiko ni.,
InsyaAllah.,
kalau ada rezeki.,ada~
sepanjang hidup di USIM.,
fokus saya hilang.,
fikir kpda benda lain.,
tiap2 hari saya telefon rumah.,

after few days.,
saya diminta balik ke rumah.,
"PERMOHONAN SAYA BERJAYA!"
& segala proses sedang di uruskan.,
segala2nya berlaku dengan terlampau pantas.,
saya tak dapat fikir dengan baik.,
malam tu jgak.,
tiket balik ke Kelantan di beli.,
& barang2 di packing.,
saya akan balik dengan bas.,~
balik ke Kelantan tanpa kembali semula ke Negeri Sembilan.,
tak semua barang diangkut.,
cOz saya balik dengan bas.,
so.,kebnyakan barang2 diberikan kpada shbat2 kat USIM.,
buku, kasut2, comforter., baju.,.

waktu sampai di Kelantan.,
no action.,
numb.,
tarikh nak pergi beberapa hari je lagi.,
saya tak faham dengan situasi ni.,
sangat tak faham.,
persiapan ala kadar.,
pengentahuan tentang kehidupan di sana sedalam air dalam piring.,
sngat cetek.,
tak tahu apa yang patut di buat.,
barang2 pun tak tahu nak bawa yang mana.,
semuanya atas bahu ummi.,
atas bahu adik2.,
hu3.,~

26September2011
tarikh bertolak ke Mesir.,
dengan persediaan yang minor.,
saya beraksi di atas situasi yang unpredicted.,
lapangan terbang yang dipenuhi orang..
mendatangkan kerunsingan di dalam hati saya..
BETUL KE KEPUTUSAN NI ?

>UMMI MENANGIS<
itu ucapan selamat tinggal beliau kepada anak perempuan beliau.,
ummi sedih ke? 
@ ummi masih tak harap anak ummi yang ni untuk hidup sendiri.,
 dulu2 pernah terpancul dari mulut ummi.,
"skrang yah dah lain.,berani~"
"ummi suka x? "
"suka lah..~"
hu3.,

dulu2.,
nak masuk kedai beli barang sorng2 pun TAKUT!
bukan takut sebenarnya.,
cuma TAK KONFIDEN~
he3.,

Ummi, anak ummi dah besar., :')

lpas kaki melangkah ke balai pelepasan.,
lenyap pandangan ummi abah & adik2.,
:'(
satu misi bermula !

sekarang, kini, dan 6 tahun akan datang,.
 saya kat sini.,
biarpun rase macam tak percaya sedang berpijak di bumi ni.,
KENA PERCAYA jgak !

Walau apa pun yang saya buat.,
semoga Allah redha.,
i.Allah.,

----------------------------------------------------------

SemOga saya dapat yang terbaik..
perjuangan ini untuk agamaku Ya Allah..
redhailah perjuangan ku ini..
InsyaAllah..
semuanya adalah yang terbaik..

buat ummi abah...
anak kalina sedang BERUSAHA untuk menjadi yang terbaik untuk semua..

dOakan anak kalian yg ni selalu ! :)

peluk cium untuk korng2..

 Ummi..
Abah..
Abam..
Ngah..
Chick..
Kaknik..
Amak..
Adik..

geng2 kita ni adalah yang terbaik !


No comments:

Post a Comment